« روی آبادی نمی بیند..نتیجه کار »

آیت‌الله جعفری علم و عرفان را با هم گره زده بود

نوشته شده توسطحسینی واعظ 4ام شهریور, 1391

حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید عبد‌الله جعفری تهرانی در قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه این عالم فرزانه را از شخصیت‌های ناشناخته شده حوزه معرفی و بیان کرد: ایشان از علمای برجسته در عرصه فقاهت، فلسفه، تفسیر، اخلاق و عرفان و دارای جایگاه والایی در حوزه علمیه بود.

وی با بیان این که آیت‌الله جعفری از شاگردان خاص مرحوم علامه طباطبایی بود که در جلسات خاص ایشان حضور داشت، افزود: آیت‌الله جعفری تهرانی علاوه بر شرکت در جلسات عمومی، در جلسات خصوصی علامه طباطبایی نیز حضور داشت.

این استاد اخلاق حوزه به مباحثه ایشان با مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور اشاره و عنوان کرد:‌ محصول آن جلسات، کتاب‌های ارزشمند «شرح حافظ» و «شرح گلشن راز» شبستری بود.

وی مرحوم آیت الله جعفری را از ملتزمین روش تربیتی علامه طباطبایی(ره) معرفی کرد که شاگردان زیادی را در این عرصه تربیت نمودند، گفت: ایشان شاگردی آیات عظام بروجردی، داماد، اراکی و گلپایگانی را در پرونده طلبگی خود داشت و از ابتدای ورود به حوزه، در محضر مرحوم آیت‌الله برهان، از شاگردان آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی تلمذ کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری در پایان خاطرنشان ساخت: مرحوم آیت‌الله جعفری تهرانی نظام تربیت طلبگی خودرا با ارتباط معنوی همراه کرد و تا آخر هم رابطه علمی با رابطه معنوی و عرفانی گره زد و به درجات عالیه‌ای از عرفان و معرفت الهی نائل شد.

* آیت‌الله جعفری گویی خود را هیچ می‌دید

در ادامه، حجت‌الاسلام سعیدی، از شاگردان آن مرحوم نیز گفت:‌ آيت‌الله جعفری از شاگردان علامه طباطبایی و از دوستان نزدیک و هم مباحثه‌ای مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور بود که سال‌ها در جلسات خصوصی علامه طباطبایی شرکت داشتند و بهره‌‌های فراوان از این شخصیت قرآنی، علمی و اخلاقی بردند.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله جعفری تهرانی در مسائل تربیت معنوی، از اساتیدی بود که به تربیت شاگردان مخلتف همت گمارد و تا آخرین لحظات عمرشان این روند را ادامه داد.

حجت‌الاسلام سعیدی در باره برخورد آیت‌الله جعفری با دیگران گفت: ایشان شخصیتی داشت که مانند آن در کمتر کسی دیده می‌شود به اندازه‌ای متواضعانه با دیگران و شاگردان رفتار می‌کرد که گویی خود را هیچ می‌دیدند

وی افزود: این ویژگی‌ بود که هر کس از نزدیک با ایشان برخورد داشت، به عنوان نخستین خصلت او می‌دید.

 

نظر از: علی ن [بازدید کننده]
علی ن

ابوالحسني در گفتگو با مهر:
آيت الله جعفري تهراني متواضع، در حد مراجع و داراي مقام معنوي بود
قم - خبرگزاري مهر: يکي از شاگردان آيت الله جعفري تهراني با اشاره به تواضع اين عالم، وي را داراي روحيه‌اي عرفاني توصيف کرد.

حجت الاسلام جعفر ابوالحسني در گفتگو با خبرنگار مهر، به ديدار مرحوم آيت الله سيد عبدالله جعفري تهراني با مقام معظم رهبري در آخرين سفر ايشان به قم اشاره کرد و بيان داشت: در اين ديدار با اينکه آيت الله جعفري تهراني بيمار بودند و کمر درد شديد داشتند نزديک به 20 دقيقه به عصاي خود تکيه داده بودند و محو مقام معظم رهبري بودند و هنگامي که خدمت مقام معظم رهبري رسيدند در بين همه علما حاضر در جلسه دست ايشان را بوسيدند.

وي ادامه داد: در هنگام بازگشت آيت الله جعفري تهراني به من گفتند: مقام معظم رهبري مردي است که هواي نفس ندارد و تمام پيشرفت‌هاي کشور در ابعاد گوناگون مرهون اخلاص ايشان است و آبرويي که ايشان براي روحانيت کسب کرده در گذشته سابقه نداشته است.

وي که ساليان طولاني از شاگردان آيت الله جعفري تهراني بوده است با اشاره به حساسيت اين عالم براي کسب آخرين اخبار و وقايع کشور، عنوان کرد: ايشان هر روز به جز صدا و سيما، از من نيز درباره اخبار و وقايع گوشه و کنار کشور سئوال مي‌کردند و حتي در وقايعي که در فتنه 88 رخ داد ايشان به دوستان گفتند که براي حفظ نظام قرباني نذر کنند و خود نيز شريک شدند که در يک نوبت 14 و در يک نوبت 18 گوسفند قرباني شد.

وي با تاکيد براينکه آيت الله جعفري تهراني يک روحيه عرفاني به تمام معنا داشت ابراز کرد: ايشان قريب به 70 سال در ايام تعطيلات حوزه در منطقه فشم تهران به تبليغ دين مي پرداختند.

در کاري که تکليف نداريد وارد نشويد

شاگرد آيت الله جعفري تهراني با اشاره به ابعاد علمي اين عالم ابراز کرد: ايشان در بعد فقهي آنچنان تبحر داشتند که بعد از فوت آيت الله اراکي برخي افراد منتظر بودند که ايشان رساله تدوين کند اما وي در جواب اين افراد بيان کردند که آقايان ديگر هستند، و خود وارد عرصه مرجعيت نشدند، چون ايشان عادت نداشتند در کاري که زمين نمانده بود ورود پيدا کنند و هميشه مي فرمودند در کاري که تکليف نداريد وارد نشويد.

وي با اشاره به تواضع آيت الله جعفري تهراني گفت: ايشان وجوهاتي که مردم فشم به وي پرداخت مي‌کردند تا قبل از بيماري، با پاي خودشان به دفتر مراجع مي‌بردند.

آيت الله جعفري هميشه مراقب رفتار و کلام خود در برخورد با ديگران بود

ابوالحسني با اشاره به اينکه آيت الله جعفري تهراني از شاگردان مرحوم علامه طباطبايي، آيت الله بروجردي و امام خميني (ره) بود، بيان کرد: وي تنها شاگرد علامه طباطبايي بود که در تمامي جلسات علامه، چه جلسات دوره‌اي، درس اسفار، تفسيري و جلسات خواص و عرفاني علامه شرکت داشت.

وي با تاکيد بر اينکه آيت الله جعفري تهراني به تمامي مقامات معنوي که براي يک انسان ممکن است در اين عالم پيدا شود رسيده بود بيان داشت: ايشان هميشه مراقب رفتار و کلام خود در برخورد با ديگران بود.

شاگرد آيت الله جعفري ادامه داد: ايشان در برخي مواقع بعد از اتمام سخنراني‌هايي که در جمع مردم فشم در ايام تبليغ داشت بعد از اينکه در ميان مردم قرار مي‌گرفت سراغ بچه‌هاي کوچک مجلس رفته و آنها را مي‌بوسيد و مي‌گفت اينها معصوم هستند و گناهي ندارند.

وي ادامه داد: وي شخصيتي بود که مرحوم آيت الله پهلواني تا قبل از بيماري هر روز به منزل آيت الله جعفري تهراني رفت و آمد داشت و بعد از بيماري آيت الله پهلواني، اين ديدارها تا قبل از فوت ايشان در منزل آيت الله پهلواني انجام مي‌شد.

1391/06/07 @ 23:06
نظر از: عمادی [عضو] 

خیلی ممنون از مطالبتان

1391/06/04 @ 21:35
نظر از: نماز [عضو] 

خدا رحمتشان کند!!!
ما هم باید خود را هیچ ببینیم!!!

1391/06/04 @ 19:11


فرم در حال بارگذاری ...